Lost & Abandoned Places

Urban Exploration Photography

Trip Italië 2023

16/09/2023 tot en met 23/09/2023

Het was van 2021 geleden dat we nog een meerdaagse trip naar Italië hadden gepland.

2022 kozen we voor een roadtrip doorheen Frankrijk, een trip de we alle drie heel erg konden smaken. We reden die trip toen ook voor de eerste keer met eigen wagen en dat beviel ons danig dat we ook deze keer snel eens waren met elkaar om ook dit jaar met eigen vervoer naar Italië te trekken.

Met eigen vervoer gaan heeft zijn voor- en nadelen, voordeel is dat je niet aan derden, zoals bv. een luchtmaatschappij of een autoverhuurmaatschappij bent verbonden.

En maar goed ook want op het weekend van ons vertrek kondigden de piloten van Ryanair een nieuwe staking aan en er werden tot 58 vluchten geschrapt, inclusief de vlucht van Charleroi naar Napels die even op onze ideeënlijst stond.

Daarbovenop waren de prijzen van de huurauto’s en brandstof ook weer danig gestegen dat het ons voordeliger leek om met eigen vervoer te gaan.

Nadeel is dat je wat extra tijd nodig hebt om er te geraken, maar in goed gezelschap is een autorit van 1058Km zo voorbij.

Op zondag 17/9 kon het avontuur, na een ontbijt van gesuikerde croissants en op plastiek lijkende schelletjes kaas en ham, weer echt beginnen. Het startshot werd gegeven in Turijn en we reden elke dag een stuk dieper de laars binnen om tegen donderdag op het verst geplande punt, meer bepaald op een boogscheut van Napels te zijn. Vanaf dan werd de terugtocht aangevat en werd elke gereden kilometer er weer één dichter terug bij thuis.

Zo reden we op 8 dagen net geen 5000km bijeen vanuit het Zuiden van Eernegem tot in Napels en terug.  We sliepen in 7 verschillende hotels of B&B’s, de een opmerkelijk beter dan de ander. Vulden onze hongerige buiken elke avond met de specialiteiten van de regio, al kan ook dit wel eens tegenvallen als je pasta met zeevruchten nog vreemder smaakt dan dat het ruikt.

Als extra misten we ei zo na een aardbeving, werden we om middernacht gewekt door een brandalarm, liep er een schorpioen naast mijn bed, sliepen we op een middeleeuws marteltuig (matras kon je dit echt niet noemen) of reden we ons ongewild en ongepland vast in het historisch centrum van een bergdorpje. Bij dit laatste hebben we het geduld de plaatselijke bewoners danig op de proef gesteld toen we met onze 2m21 brede wagen door een straatje moesten raken waar, volgens de borden max. 1m90 doorkon. Ik geef toe, het was nipt maar met Artur als gids achteraan, meester bestuurder Ringo achter het stuur en ikzelf aan de voorkant zijn we erin geslaagd dit dorpje zonder schade door te komen. Al zal er die dag menig Italiaan in zijn of haar fiat Panda te laat gekomen zijn op hun afspraak toen ze claxonnerend aangaven dat het wat allemaal sneller mocht.

Qua locaties zijn we ook bijzonder tevreden, we kozen er heel bewust voor om meer te rijden en minder locaties te doen, we wilden kwaliteit boven kwantiteit en planden wat voor ons “het beste van het beste” leek. Ik geef toe het is altijd moeilijk kiezen op voorhand en sommige locaties bleken minder dan verwacht eenmaal daar maar dit maakte onze dag niet minder geslaagd. We fotografeerden 32 locaties, 4 bleken ter plekke niet doenbaar en werden dus als “FAIL” opgetekend.

De allerlaatste locatie vroeg onze vermoeide knoken om een extra inspanning toen de ingang op het eerste verdiep bleek te zijn en er dus nog moest geklommen worden. Waar we dachten om met onze laatste krachten nog op het gemak nog binnen en buiten te strompelen bleek uiteindelijk de meest moeilijke ingang van de ganse week, maar ook die werd met glans overwonnen.

Moe maar meer dan voldaan wisselden we onze ‘urbex tenue” naar iets meer comfortabel om de rit naar huis terug aan te vangen en we scandeerden bijna gezamenlijk

‘Honey, here we come”

De Route
Een greep uit onze 'actie & relax' momenten

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Lost & Abandoned Places

Thema door Anders Norén